Moja Wymarzona Ekopracownia
FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W ŁODZI,
ZADANIA W RAMACH KONKURSU „MOJA WYMARZONA EKOPRACOWNIA”
Nazwa zadania: Nasza Eko-pracownia przy Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy.
Wartość ogólna zadania: 30 355,00 zł.
Wysokość oraz forma dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: dotacja w wysokości 27 950.00 zł obejmująca sfinansowanie zakupu wyposażenia ekopracowni.
i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu „Moja wymarzona ekopracownia” 2012 r.
Projekt Nasza Eko-pracownia przy Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy obejmuje w swej treści zaplanowanie i utworzenie szkolnej pracowni ekologicznej przez wyposażenie jej w nowoczesne zaplecze techniczne i różnorodne środki dydaktyczne oraz stworzenie i wdrożenie w określonym czasie programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu zasobów pracowni.
1. Wyposażenie ekopracowni dofinansowanej w ramach zadania Nasza Eko-pracownia przy Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy obejmuje:
a) pomoce dydaktyczne związane bezpośrednio z edukacją ekologiczną:
- mikroskopy, lupy, preparaty mikroskopowe, szkiełka nakrywkowe, szalki Petriego, zestawy preparacyjne;
- papierki wskaźnikowe, zestawy do badania wody, gleby i powietrza,
- zestaw do obserwacji bezkręgowców, klucze i atlasy do oznaczania roślin oraz zwierząt,
- mapy, plansze edukacyjne, foliogramy,
- pakiet edukacyjny – biologia G1,G2,G3, multimedialna encyklopedia oraz atlas, film na DVD
- sprzęt audio video, komputerowy, fotograficzny, urządzenie wielofunkcyjne,
- projektor multimedialny,
- laptop,
- urządzenie wielofunkcyjne,
- aparat fotograficzny cyfrowy,
- rzutnik do foliogramów walizkowy,
- głośniki komputerowe,
- ekran ścienny.
b) wyposażenie pracowni:
- biurko nauczyciela,- szafa – 3 sztuki,
- szafka – 3 sztuki,
- stojak do przechowywania plansz i map,
- tablica korkowa w stelażu i ramie,
c) rośliny doniczkowe:
- Cyklamen,- Calandiwia,
- Dracena,
- Ficus,
- Paproć,
- Anigozanthos Bush Tango
- Juncus spirali
- Sanseweria
- zestaw roślin owadożernych: (Rosiczka, Muchówka, Dzbanecznik)
2. Cele programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania Nasza Eko-pracownia przy Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy:
- poszerzenie wiadomości z zakresu ekologii i ochrony środowiska,- kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
- przewidywanie i ocena następstw dla środowiska naturalnego oraz zdrowia człowieka zmian wywołanych działalnością człowieka,
- podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego – wykorzystanie wiedzy ekologicznej w praktyce,
- rozwój umiejętności korzystania z pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacja ekologiczną,
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz rozwijanie inicjatywy i samodzielności w pracy.
3. Założenia programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania Nasza Eko-pracownia przy Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy:
- program opiera się na treściach zawartych w podstawie programowej z biologii w gimnazjum, zawiera również zagadnienia wykraczające poza treści ujęte w podstawie programowej,- okres realizacji programu - 1 rok,
- zajęcia odbywają się w wymiarze jednej godziny tygodniowo (środa - 7 i 8 godzina lekcyjna), w dwóch grupach liczących po 10 osób,
- program obejmuje uczniów z klas I-III gimnazjum,
- pracownia będzie wykorzystywana w ciągu tygodnia do prowadzenia:
- zajęć edukacji ekologicznej – 2 godziny,
- zajęć z biologii w klasie I, II i III łęczyckiego gimnazjum, zgodnie z Podstawą Programową dla tego przedmiotu na tym poziomie edukacyjnym – 19 godzin,
- w razie potrzeby zajęć w trakcie ferii i dni wolnych.
4. Procedury osiągania celów programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania Nasza Eko-pracownia przy Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy.
a) metody pracy:
- pogadanki,- mini wykłady,
- metody aktywizujące: „burza mózgów”, „drzewo decyzyjne”, mapa mentalna, inscenizacja, dywanik pomysłów, śnieżna kula,
- analiza plansz, foliogramów, map, programów multimedialnych,
- rozwiązywanie zadań z kart pracy,
- rozwiązywanie testów z zakresu ekologii i ochrony środowiska,
- udział w projektach edukacyjnych/konferencjach o charakterze ekologicznych,
- przygotowanie, przeprowadzenie i analiza ankiet i sond w środowisku lokalnym,
- wykonywanie plansz, ulotek informacyjnych oraz prezentacji multimedialnych,
- przygotowanie artykułów do gazetki szkolnej o tematyce ekologicznej,
- oznaczanie gatunków roślin i zwierząt za pomocą klucza, zestawu do obserwacji bezkręgowców, zestawu owadów pożytecznych zatopionych w pleksi,
- przeprowadzanie doświadczeń,
- zajęcia w terenie,
- badanie stanu chemicznego i biologicznego gleby, wody i powietrza,
- spotkanie z pielęgniarką szkolną, nauczycielami wychowania fizycznego dotyczące roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia i dobrego samopoczucia,
- przygotowanie konkursów szkolnych,
- udział w wycieczkach do Oczyszczalni Ścieków w Łęczycy, Stacji Wodociągowej w Łęczycy, Ośrodka Edukacji Ekologicznej Las Łagiewnicki,
- udział w ogólnopolskich akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
- organizacja uroczystości/akcji informacyjnych /konkursów o charakterze ekologicznym.
b) formy pracy:
- praca w zespole,- praca w grupach dwuosobowych,
- praca indywidualna.
5. Obszary ewaluacji osiągnięć uczniów określane na podstawie programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania Nasza Eko-pracownia przy Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy:
- przygotowanie, przeprowadzenie i analiza doświadczeń, obserwacji, badań składu chemicznego i biologicznego gleby, wody i powietrza, jak również ankiet, sond i konkursów,- wykonywanie plansz informacyjnych, ulotek, prezentacji multimedialnych, wystaw,
- umiejętność oznaczania gatunków roślin i zwierząt przy wykorzystaniu różnych źródeł,
- zaplanowanie i wykonanie działań w terenie,
- prowadzenie dyskusji, prezentowanie własnego zdania,
- umiejętność pracy w grupie,
- udział w konkursach tematycznych,
- aktywny udział w projektach edukacyjnych/konferencjach o charakterze ekologicznym,
- projektowanie działań zmierzających do poprawy warunków środowiska,
- podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
Uczniowie naszego gimnazjum kolejny raz udowodnili, że nie są im obojętne, nurtujące cywilizację, problemy ochrony środowiska. W przeciągu dwóch miesięcy uczestniczyli w licznych akcjach i konkursach, wykazując się dużą wiedzą w zakresie ekologii i ochrony środowiska, jak również umiejętnością poszukiwania i sortowania informacji, obserwacji środowiska naturalnego oraz pracy w zespole.
Zobacz więcej
Członkowie Koła Ekologicznego wraz z pierwszym powiewem wiosny wyruszyli na warsztaty ekologiczne do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Łodzi. Młodzież podczas zajęć pt.: Zanieczyszczenia powietrza- skala porostowa jako przykład bioindykacji w ocenie stanu środowiska zdobyła praktyczną umiejętność oceny stopnia zanieczyszczenia powietrza na podstawie skali porostowej.
Zobacz więcej
W naszym gimnazjum odbyły się niecodzienne warsztaty ekologiczne, które prowadził pan Jarzy Bezkowski – twórca filmów edukacyjnych, reżyser, scenarzysta, operator filmowy, związany z Łódzką Wytwórnią Filmów Oświatowych. Pan Bezkowski przybliżył młodzieży historię polskiej kinematografii, techniki filmowania i fotografowania, jak również podzielił się swoim czterdziestoletnim doświadczeniem.
Zobacz więcej
W piątek 24 października w murach naszego gimnazjum miały miejsce warsztaty mykologiczne prowadzone przez Pana dr Jarosława Szkodzika – członka Polskiego Towarzystwa Mykologicznego. Prezentacja, wykład oraz bezpośrednia obserwacja gatunków grzybów, pozwoliły młodzieży poznać świat kształtów, barw, zapachów i smaków grzybów, jak również odróżnić grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry.
Zobacz więcej
Dnia 21 października członkowie Koła Ekologicznego uczestniczyli w zajęciach terenowych w Lesie Łagiewnickim położonym w północno – wschodniej część Wzniesień Łódzkich. Las Łagiewnicki usytuowany jest na najwyższej części wzniesień, silnie rozczłonowany poprzez małe doliny rzeczne o bardzo urozmaiconej rzeźbie. Liczne jeziorka usytuowane na terenie lasu posłużyły młodzieży, jako stanowiska do oceny stanu czystości wody.
Zobacz więcej
W środę 9 kwietnia 2014 r. członkowie Koła Ekologicznego uczestniczyli w zajęciach przyrodniczo-leśnych w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Lesie Łagiewnickim. Warsztaty pt.: Zanieczyszczenia powietrza- skala porostowa jako przykład bioindykacji w ocenie stanu środowiska pozwoliły uzupełnić i utrwalić wiedzę z następującego zakresu.
Zobacz więcej
Dnia 29 maja 2013 r. członkowie Koła Ekologicznego działającego w oparciu projekt Nasza Eko-pracownia przy Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy, który został dofinansowany z FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNE W ŁODZI, w ramach konkursu „MOJA WYMARZONA EKOPRACOWNIA” uczestniczyli w warsztatach przyrodniczo – leśnych w Ośrodku Edukacji Ekologicznej „W Lesie Łagiewnickim”.
Zobacz więcej
W maju w ramach zajęć Koła Ekologicznego miały miejsce Ekologiczne warsztaty edukacji filmowej dla młodzieży „Filmowe metody podglądania przyrody” obiektywem kamery lub aparatu fotograficznego prowadzone przez pana Jerzego Bezkowskiego WFO – Łódź.
Zobacz więcej
- Uroczysta akademia z okazji Święta Konstytucji 3 Maja
- Zajmujemy drugie miejsce w Ogólnopolskim Turniej Robotów
- Młodzi odkrywcy robotyki wezmą udział w Ogólnopolskim Turnieju Robotów Rumble Robots
- Wręczenie nagród w konkursie: Kampmann-Zentrale, Aufgabe in Minecraft
- Kolorowe pisanki i wesołe króliczki, czyli wspomnienia z klasowych śniadań wielkanocnych
- Bajkowy Dzień Otwarty
- Rekrutacja na rok szkolny 2024/2025
- Spotkanie informacyjne
- Znakomity start naszych sportowców w Halowych Mistrzostwach Powiatu w Lekkiej Atletyce
- Kolędowanie z Jedynką
Uroczysta akademia z okazji Święta Konstytucji 3 Maja
Piątek 26 kwietnia był w naszej szkole wyjątkowy, ponieważ uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy szkoły zebrali się na uroczystej akademii, która poświęcona była trzem ważnym dla Polski wydarzeniom: 233. rocznicy...
Zajmujemy drugie miejsce w Ogólnopolskim Turniej Robotów
Koło "Młodych odkrywców robotyki" z naszej szkoły zajmuje drugie miejsce w Ogólnopolskim Turniej Robotów "Rumble Robots" w swojej koronnej konkurencji Bear Rescue. W stawce aż 27 zespołów walka była bardzo zacięta i niezwykle...